Dacă eșuezi în timp ce te pregătești, ești pregătit să eșuezi.

10 metode pentru a vă îmbunătăţi memoria

metode imbunatatire memorie

Uneori ni se întîmplă ceva neplăcut: ne dăm seama că am uitat exact informaţia de care aveam nevoie. Cu toate că adesea creează probleme, uitarea este un act firesc şi necesar. Dacă nu am uita o parte din ceea ce învăţăm memoria ar deveni prea plină cu tot felul de detalii şi nu ar mai funcţiona corect. Pe de altă parte, amintirile neplăcute, stresante chiar trebuie uitate pentru a putea duce o viaţă normală. Probleme apar cînd uităm ceea ce este necesar. Dar deoarece în psihologie se consideră că memoria are o capacitate enormă, limitată fiind numai posibilitatea noastră de a ne aminti, există metode pentru a face memoria să funcţioneze mai bine.

1. Implicaţi-vă în ceea ce învăţaţi

Este mult mai simplu să ne amintim ceea ce ne interesează, ceva ce are legătură cu tendinţele şi aspiraţiile noastre. De exemplu, oamenii reţin în general mai bine numele persoanelor pe care le consideră a fi atrăgătoare. În mod similar, reţinem mai uşor informaţiile care ne interesează, pe care suntem motivaţi să ni le amintim. Dacă nu sunteţi în mod natural interesat de ceea ce învăţaţi (aşa cum se întîmplă adesea cu lecţiile sau cursurile), încercaţi să găsiţi nişte motive pentru care materialul respectiv v-ar putea trezi interesul. În general autosugestia (care este tot o formă de sugestie) funcţionează destul de bine.

2. Găsiţi mijloace pentru a vă utiliza memoria vizuală

Cea mai mare parte a informaţiilor din memorie sunt de natură vizuală. De aceea este întotdeauna o idee bună să asociaţi ceea ce trebuie să învăţaţi cu o imagine, pentru că se va fixa mai bine. De exemplu, imaginaţi-vă că vă sunt prezentate 5 persoane una după alta şi trebuie să le reţineţi numele. Dacă realizaţi o asociere între o însuşire tipică a fiecărei persoane (păr cîrlionţat sau nas acvilin, sau poşetă roşie, etc) şi numele acesteia, atunci îl veţi reţine mai uşor.

3. Realizaţi asociaţii între ceea ce încercaţi să învăţaţi şi ceea ce ştiţi deja

Cu cît există mai multe conexiuni mentale către o informaţie memorată, cu atît va fi mai uşor să ne amintim acea informaţie. Cînd învăţaţi un lucru nou încercaţi să vedeţi daca se aseamănă cu ceva din ceea ce deja ştiţi. Vă va fi cu atît mai uşor să reţineţi noua informaţie cu cît găsiţi mai multe informaţii asemănătoare cu care să o asociaţi.

4. Scrieţi de mai multe ori ceea ce vreţi să învăţaţi

Învăţarea activă este mai eficientă decît învăţarea pasivă. Cu alte cuvinte, dacă în timp ce învăţaţi realizaţi o activitate care utilizează informaţia învăţată (scrieţi ce învăţaţi), eficienţa învăţării creşte. Este important ca în timp ce scrieţi să încercaţi să memoraţi, nu doar să scrieţi pur şi simplu.
În plus, folosind această metodă veţi observa şi ce anume din materialul de memorat a fost reţinut mai puţin şi vă puteţi concentra pe acele părţi care nu au fost memorate suficient.

5. Grupaţi pe categorii materialul de învăţat

S-a constatat că oamenii reţin mai uşor informaţiile dacă sunt grupate în categorii relevante decît dacă sunt prezentate individual. Împărţirea pe categorii este o tendinţă inerentă a minţii, informaţiile din memoria de lungă durată fiind stocate pe bază de categorii. De aceea, grupînd materialele care trebuie învăţate se facilitează memorarea.
Este mai uşor să memorăm numărul 754963 ca “754″ şi “963″ decît ca un grup compact de 6 cifre. Dacă trebuie să învăţaţi un număr mare de date încercaţi să construiţi un arbore imaginar în care ramurile să reprezinte categoriile iar frunzele datele propriu-zise.

6. Faceţi rezumate pentru fiecare paragraf cînd repetaţi

Atunci cînd sumarizaţi ce aţi citit vă gîndiţi la ceea ce aţi învăţat şi interacţionaţi mintal cu informaţia. Pentru a creşte eficienţa memorării aplicaţi noţiunile nou învaţate în situaţii imaginare diverse încît să crească numărul de conexiuni neuronale între informaţiile noi şi cele deja existente în memorie.

7. Învăţaţi mai ales după-amiaza

Cu toate că unele persoane consideră că învaţă mai bine în timpul dimineţii, iar alţii în timpul nopţii, unele studii arată că se reţin cel mai bine informaţiile învăţate după-amiaza, deoarece în acest caz interferenţa dintre informaţiile nou învăţate pare a fi mai scăzută.

Dormiţi bine pentru a fixa şi a consolida în memorie informaţiile

Studiile arată că somnul are un rol benefic în consolidarea informaţiilor în memorie. De asemenea s-a constatat că persoanele care sunt private de somn sau care suferă de tulburări ale somnului prezintă dificultăţi de concentrare a atenţiei şi de accesare a memoriei de scurtă durată. De aceea este important ca atunci cînd învăţaţi să dormiţi bine. Nu este indicat să petreceţi noaptea de dinaintea unui examen învăţînd; în acest fel deranjaţi structurile de informaţii proaspăt formate care sunt încă fragile.

Repetaţi mai ales mijlocul seriilor

Avem tendinţa de a uita mai uşor informaţiile situate la mijlocul unei serii decît cele de la început sau de la sfîrşit. Dacă învătăm o poezie, strofele de la mijloc se uită mai uşor decît cele de la început sau de la sfîrşit. Dintr-un şir de lecţii învăţate, cel mai puţin ne amintim din cele de la mijloc. De aceea datele din mijlocul seriilor trebuie repetate mai mult.

Schimbaţi ordinea elementelor seriei cînd repetaţi

Dacă trebuie să învăţaţi un şir lung de lecţii sau de cursuri veţi observa că odată ajuns la capătul şirului vă amintiţi bine conţinutul ultimelor lecţii, dar din primele nu mai ştiţi mare lucru. De aceea este bine să repetaţi schimbînd ordinea lecţiilor: învăţaţi-o pe prima, apoi pe ultima, apoi pe a doua, apoi pe penultima şi tot aşa pînă ajungeţi la lecţia de la mijloc pe care conform regulii anterioare trebuie să o repetaţi cel mai mult.